Як працює реле поворотів

Розташовані з обох боків авто світлові сигнали сповіщають інших про майбутні маневри автомобіля. Знання про те, як працює реле поворотів, допоможе вирішити проблеми, що виникають з цим пристроєм.

Принцип роботи реле покажчиків поворотів

Поворотники – це один із механізмів світлової сигналізації. Цей парний пристрій розташований по обидва боки автомобіля:

  • У вигляді секцій у передніх та задніх фарах
  • Особливими лампочками на передніх крилах
  • Вмонтовані у зовнішні дзеркала заднього вигляду

На відміну від іншої світлотехніки, покажчики поворотів світять уривчасто і загоряються синхронно по всій стороні. Задіяні вони рухом важеля під кермовим колесом. Аварійна сигналізація включає зовнішні лампочки-покажчики по всьому авто. 

Реле поворотів – це електронний прилад, який організовує весь процес. Робота поворотників незалежно від типу ламп (світлодіодні, галогенові або розжарювання) значною мірою залежить від цього пристрою. Воно відповідає відразу за кілька функцій:

  • Створює переривчастий сигнал у лампах 
  • Виводить миготливий вогник у вигляді зеленої горизонтальної стрілки на панель приладів
  • Видає характерні клацання (або інші звуки), які дають водієві знати про те, що включені поворотники
  • Задіює всі лампи при увімкненій аварійці

Реле поворотів принцип роботи ґрунтується на перериванні електричного ланцюга. Заряд від акумуляторної батареї постійно надходить на лампочки, тому без електроприладу вони просто горіли б. Миготіння забезпечується завдяки періодичному припиненню подачі електрики. Реле поворотів пристрій спочатку був електромагнітний-тепловий, пізніше йому на зміну прийшов електронний.

Електромагнітно-тепловий датчик – це гранично просте та надійне технічне рішення. Сьогодні таке можна зустріти в авто 1980-х років виробництва. Конструкція є металевим корпусом, усередині якого знаходиться сердечник з мідною обмоткою. З боків від нього – контактні групи та якірки, до одного з яких веде ніхромова нитка. Електрична схема реле переривник покажчика поворотів є послідовністю «нитка – резистор – обмотка – джерело світла. При проходженні струму через нитку вона нагрівається і розтягується, відводячи якорець убік. У цей момент в обхід резистора на лампочку йде максимально допустимий ампераж і вона яскраво світиться. Охолонути, нитка стискається і перериває ланцюг – поворотник тьмяніє, навіть майже гасне. Характерний звук у вигляді глухих клацань видається невеликим якорем, коли він замикає та розмикає мережу.

Реле поворотів пристрій у сучасних авто

Основний елемент електромагнітного агрегату – це нитка з ніхрому. Її фізичні характеристики змінюють силу струму, що йде на покажчик. В електронному пристрої таку функцію виконує так званий ключ. За своєю суттю – це мікросхема з транзисторами, ланцюгом управління і генератором, що задає. При подачі напруги цей генератор видає імпульси на контактний пристрій. В результаті заряд на обмотку чи надходить, чи ні. Це все відбувається з частотою від 60 до 120 імпульсів за хвилину.

В електронних реле поворотників схема роботи практично вічна. Вона не схильна до впливу зовнішніх факторів, перепаду температур і зносу. Чого не сказати про застарілу технологію. Заснований на розтягуванні ніхромового волокна механізм визначення залежить від умов навколишнього середовища. Після тривалого простою від високої вологості або низьких температур агрегат може перестати функціонувати. Нитка з часом втрачає свої властивості і не виконує покладеної на неї завдання.

Тому й відбуваються несправності реле поворотів старого зразка, що відбиваються на здатності автомобіліста безпечно керувати транспортним засобом. Але проблеми трапляються і з новими технологіями.

Можливі поломки

Є кілька ознак того, що апарат перестав виконувати свої завдання:

  • Частота миготіння змінилася у бік збільшення або зменшення – це може бути викликане встановленням нештатних джерел світла, яким потрібні більші або менші параметри струму. Якщо ж штатні світлодіоди стали поводитися так раптово, то проблема полягає в електроланцюзі та реле зокрема. 
  • Поворотники взагалі припинили спалахувати – є дві причини такого явища: перегоріли лампи або урвище в подачі енергії
  • Лампочки постійно світяться як при включеному положенні, так і при натиснутій кнопці «аварійки» – це очевидна ознака несправності реле поворотів

Експлуатація такого транспортного засобу категорично заборонена Правилами дорожнього руху. Якщо ж подія трапилася в дорозі, то водій зобов'язаний сповіщати оточуючих про маневри, що плануються, за допомогою лівої руки, висунутої з вікна. Хоч вихід з ладу електроприлад і не впливає на ходові характеристики авто, усувати поломку потрібно.

Ремонт

Щоб усунути неполадки світлового сигналу, необхідно не просто знати, як працює реле поворотів, а й де воно знаходиться. Для зручності автовиробники розміщують агрегат на щитку із запобіжниками під торпедо з боку керма. На кришці блоку зазвичай намальовано схематичне розташування всіх елементів. Знайшовши реле, потрібно з'ясувати, як його витягти. Зазвичай воно тримається в гнізді за допомогою контактів і звільняється з місця з невеликим зусиллям. 

Ремонтувати прилад сьогодні не є нагальною потребою. По-перше, для відновлення переривача знадобляться знання в галузі електротехніки, а по-друге – знадобляться спеціальний інструмент і хитромудре доопрацювання заводського виробу. Варіантом простіше виглядає просто купити новий виріб, тим більше він коштує трохи і знайти його не важко.

Є три способи вибору реле поворотів:

  • Вінкодом
  • Згідно з маркою, моделлю та роком випуску
  • Маркування на реле

Знайти необхідний товар в Україні можна на будь-якому авторинку або на розбиранні. Перед виїздом насамперед слід перевірити функціональність виробу включивши «аварійку» або повернувши важіль. Якщо все світитися як слід, можна сміливо вирушати в дорогу.